Gisteravond werd onze nieuwe Nissan Leaf 2.ZERO met een accupakket van 40 kWh officieel afgeleverd. Natuurlijk konden we de volgende ochtend niet wachten om de nieuwe auto eens rustig te gaan testen. In dit testverslag lees je meer over onze eerste ‘real world’ praktijkervaring. Deze rit werd hoofdzakelijk over de snelweg gereden met een gemiddelde snelheid van 95 km/u om alle functies rustig te ontdekken en meteen een goede vergelijking te kunnen maken met onze vorige auto, een Nissan Leaf 24 kWh uit 2011 die we gisteren inruilden.

zaterdag, 10 maart 2018 – We vertrekken ’s ochtends rond 9.30 uur met een buitentemperatuur van ongeveer 9 graden Celsius. Zodra we achteruit onze oprit afrijden valt direct op hoe fijn de 360 graden camera-functie werkt. Je ziet de Leaf van bovenaf rijden terwijl je rustig naar voor of achter manoeuvreert.

Nissan-Leaf-2-360-graden-camera

Het verwachte rijbereik is volgens het dashboard maar liefst 319 kilometer, maar dat is waarschijnlijk vooral gebaseerd op de slechts korte (zuinige) stukjes die onze splinternieuwe Leaf gereden heeft, er staat nog maar 11 kilometer op de kilometerteller vanaf de fabriek, waarna we er vanaf de showroom nog 5 naar huis reden. Daar zit geen snelwegkilometer bij. We zijn daarom erg benieuwd hoe deze daar zal presteren! We verwachten dus niet dat deze 319 kilometer realistisch zal zijn met de snelwegroute die we gaan rijden.

De eerste ervaring met Nissan ProPilot

Na ongeveer 5 kilometer door de stad rijden we de A1 bij Deventer op en zullen deze pas bij De Meern, zo’n 100 kilometer verderop weer gaan verlaten. Het is deze zaterdagochtend al vrij druk op de A1, waarbij het verkeer op de rechterbaan met een snelheid van 90 tot 100 km/u beweegt. Ideaal om de cruise control en het Nissan ProPilot-systeem te gaan testen. We hebben nog niet gekeken hoe dit precies werkt en krijgen het tijdens het rijden dan ook niet direct voor elkaar. Een korte blik in de Nissan Leaf-handleiding biedt gelukkig uitkomst: na het indrukken van de blauwe ProPilot-knop verschijnen er grijze iconen op het dashboard, die na het indrukken van de ‘set -‘-knop voor een deel groen worden. De cruise control is daarmee geactiveerd, waarna – als de camera de lijnen op het wegdek succesvol herkent – ook het stuurwielicoontje en de afstandsbalkjes groen worden. Vanaf dat moment maakt de Leaf 2 uit zichzelf kleine stuurcorrecties om netjes tussen de lijnen te blijven en houdt deze de ingestelde snelheid vast (95 km/u in ons geval). Eigenlijk hoef je niets meer te doen, behalve het stuur lichtjes vast te houden.

Hoewel ikzelf vrij kritisch was en van mening was dat ProPilot een beetje een overbodige functie zou zijn, merk ik direct dat het niet meer hoeven maken van kleine stuurcorrecties op de snelweg heel erg ontspannend werkt. Een bijzondere gewaarwording en een verademing!

Het rijbereik van de Nissan Leaf 2 op de snelweg

Nadat we op onze eerste bestemming in De Meern zijn aangekomen is het tijd om eens goed te kijken naar de prestaties van de Leaf 2 wat betreft het bereik. We hebben inmiddels ruim 102 kilometer gereden en hebben nog 61 procent acculading over. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7,4 kilometer per kWh en het door de boordcomputer aangegeven resterende bereik is nog 190 kilometer. Dat valt niet tegen, ook omdat we de lichte tegenwind (schuin van voor) hebben gehad. Wel hebben we het deze rit rustig aan gedaan op de rechterrijstrook met een snelheid van ca. 95 km/u om met het ProPilot-systeem te kunnen testen. Via tussenwegen rijden we naar Vleuten en gaan daar de snelweg weer op, richting Utrecht en Amersfoort.

Snelladen bij Fastned met de Nissan Leaf

Het gaat na in totaal 150 kilometer gereden te hebben nog steeds goed met het rijbereik. Volgens de boordcomputer kunnen we zelfs nu nog 148 kilometer rijden. Uit onze ervaring met onze 24 kWh Leaf van de eerste generatie (2011) verwachten we dat deze voorspelling nogal met een korreltje zout genomen dient te worden, maar toch. Nu we er al 150 kilometer op hebben zitten en de accu nog 47 procent resterende lading aangeeft, zou het bereik toch best eens in de buurt kunnen komen. Interessant! Het is vanaf hier nog 55 kilometer terug naar huis, dus dat halen we sowieso makkelijk. We naderen enkele kilometers verder de verzorgingsplaats Palmpol langs de A1, met het eerste snellaadstation dat jaren geleden door Fastned geopend is. Omdat we ook eigenlijk graag het snelladen met de Leaf 2 willen testen, stoppen we hier en nemen de proef op de som. Hoe snel zal het opladen gaan? We zijn weer erg benieuwd.

leaf-fastned-chademo

Aansluiten van de CHAdeMO-stekker gaat zoals we al gewend waren eenvoudig en via de app starten we de laadsessie. Ook hier raken we weer onder de indruk: laden gaat aanvankelijk met 44 kW (bij een accu op 47% resterend), wat perfect via de boordcomputer wordt aangegeven. Dat kon met de oude Leaf niet. De laadsnelheid daalt naarmate de accu richting 70 en 75% acculading gaat wel naar ca. 35 kW laadstroom. Binnen 20 minuten hebben we 12,5 kWh groene stroom ‘getankt’, wat overeenkomt met ca. 95 kilometer rijden op basis van de door de computer aangegeven 7,6 kWh per kilometer. We zijn er heel tevreden mee.

leaf-2-snelladen-fastned

Realistisch bereik Nissan Leaf 2 met 90 tot 95 km/u op de snelweg

De resterende 55 kilometer terug naar huis gaan soepel, waar we na in totaal bijna 207 kilometer gereden te hebben weer aankomen. De boordcomputer geeft aan dat er uiteindelijk 7,4 km per kWh verbruikt is. Als we er daarbij vanuit gaan dat de 40 kWh-accu een bruikbare capaciteit van 38 kWh heeft, komt het realistische totaalbereik daarmee uit op 38 x 7,4 = 281 kilometer in de praktijk. Uiteraard is dat dan op basis van een temperatuur rond inmiddels 14 graden Celsius en ca. 200 snelwegkilometers bij een snelheid van ongeveer 90 tot 95 km/u gemiddeld, die voor een gemiddelde Nederlander wellicht onacceptabel is.

We vinden de resultaten voor deze test in ieder geval al erg mooi en de verkeersomstandigheden lieten het goed toe om ons met deze snelheid tussen het overige verkeer op de rechterrijstrook te voegen. De volgende test van het realistische bereik doen we bij 120 kilometer per uur en dan testen we ook het ePedal.